top of page

Het Mysterie van Voice-over Tarieven, Prijzen en Gebruiksrechten: Wat Moet Je Weten?

Wil je inzicht krijgen in hoe voice-over tarieven, prijzen en gebruiksrechten tot stand komen en waarom ze variƫren?


Ben je geinteresseerd in een offerte, dan leg ik je hier even uit hoe het proces verloopt. Voordat ik je een prijs kan geven, heb ik enkele gegevens van jou nodig om een accurate offerte te kunnen opstellen. Elk project heeft zijn eigen unieke kenmerken, dus elk tarief is anders. En dus een standaard tarief is niet altijd mogelijk.

Man zit op een bankje in een park
Serge op een bank in een park

Om een offerte op maat te kunnen maken, heb ik de volgende informatie nodig:

  1. Script of voorlopig script: Minimaal het aantal woorden of de geschatte duur van je project.

  2. Gebruik van de audio: Wordt het gebruikt in een reclamespot, e-learning module, webvideo, etc.?

  3. Advertentieplan: Zal het project worden gepromoot via platforms zoals Facebook of YouTube? Of blijft het beperkt tot de website en social media van je klant?

  4. Duur van het project: Is het bijvoorbeeld een reclamespot van 30 of 60 seconden, of een webvideo van 1 minuut of misschien zelfs 15 minuten?

  5. Naam van je klant: Werk je voor een groot merk zoals Coca-Cola of is het een project voor de bakker om de hoek? Dit helpt bij het inschatten van het potentiƫle bereik van je project.


Laten we nu dieper ingaan op de tarieven en fees!


Waarom Plaatsen Stemacteurs Geen Tarieven Online?

Veel stemacteurs zetten hun tarieven niet op hun website, wat verwarrend kan zijn. Ik streef naar transparantie zodat je snel weet waar je aan toe bent. Snelheid en duidelijkheid zijn cruciaal, maar een vast tarief is moeilijk te geven omdat elk project uniek is.


Begrijpen Hoe Voice-over Tarieven, Prijzen en Gebruiksrechten Werken

De voice-over markt hanteert verschillende tariefstructuren voor verschillende soorten werk zoals webvideoā€™s, explainers, IVR, e-learning, reclamespots, en instructievideoā€™s. Deze structuur is internationaal gangbaar.


De tarieven zijn afhankelijk van verschillende factoren:

  1. Medium: Waar wordt de opname gebruikt (radio, tv, non-paid online, paid online)?

  2. Bereik: Hoeveel mensen zullen de opname zien of horen (B2B of B2C, grote reclamecampagne of intern gebruik)?

  3. Omvang van het project: Hoe groot is het project (bijv. een e-learning van 20.000 woorden of een reclamespot van 60 seconden)?

  4. Complexiteit van het script: Bevat het veel jargon of technische termen?


Basis Studio Fee

De basis studio fee (BSF) is het uurtarief voor het inspreken van de tekst. Dit tarief dekt het inspreken, het aanpassen van het script aan spreektaal, en het editen van de opname. Mijn BSF is 300 euro. Dat is het startbedrag. Als we gaan voor een live directed sessie, zit daar 1u bij inbegrepen. Gaat het om een self-directed reclamespot of corporate video, dan is dat de basisprijs voor het inspreken van dit project. Afhankelijk van de hoeveelheid in te spreken tekst, wordt die BSF vermenigvuldigd.


Projecten zonder Gebruiksrechten

Voor sommige projecten blijft het bij de BSF, zonder extra gebruiksrechten. Dit geldt voor:

  • E-learning: Berekend per woord, meestal 0,25 euro per woord, met een minimum van 1200 woorden/300 euro.

  • IVR of voice mail: Stuur me je script voor een offerte. Hiervoor reken ik niet altijd een BSF of minimum. Zeker niet als het gaat om enkele zinnetjes.

  • Explainers en productvideoā€™s: Als deze niet geadverteerd worden, dan komen er geen gebruiksrechten bij en betaal je enkel de BSF.


Gebruiksrechten of "Usage Fees"

Gebruiksrechten zijn het recht om de stem van de voice-over in je project te gebruiken. De stemacteur blijft eigenaar van de opname en verleent alleen het recht om deze in een specifiek project te gebruiken, vergelijkbaar met hoe muziekrechten werken.


Onbeperkte Gebruiksrechten

Soms vragen klanten om onbeperkte gebruiksrechten, maar in de praktijk is dit zelden nodig. Reclamespots, webvideoā€™s, en productvideoā€™s worden meestal 3 tot maximaal 5 jaar geadverteerd. Voor verlengingen kunnen gebruiksrechten opnieuw worden vastgesteld. Mijn ervaring leert dat de meeste projecten niet langer dan 3 jaar worden ingeschakeld. Dat komt omdat tegen dan de markt, doelgroep, het merk, de branding, montagestijl etc veranderd is. Het project is tegen dan sowieso verouderd en klanten kiezen er dan voor om het compleet te vernieuwen.


Dit is een van de redenen waarom ik geen onbeperkte gebruiksrechten geef. Een andere reden is dat "onbeperkt gebruik" een grotere impact heeft dan de meeste mensen zich realiseren. Stel dat klant A - een merk van verf - me om onbeperk gebruik vraag. Later wil klant B - een ander verfmerk - mij graag exclusief inschakelen. Klant B wil niet dat ik tijdens de campagne die zij gaan opzetten, mijn stem verleen aan concurrenten. Aangezien ik reeds aan klant A onbeperkt gebruik heb toegestaan, kan ik dus niet garanderen aan klant B dat ik niet te horen zal zijn in spots van klant A. Ik loop dus werk mis.


Door de uitzendrechten te beperken in de tijd, voorkom je dit soort situaties.


Wetgeving


Het Verdrag van Peking inzake audiovisuele uitvoeringen, dat in 2020 in werking trad, beschermt de rechten van performers, waaronder stemacteurs. Dit verdrag geeft hen het recht om royaltyā€™s of een eerlijke vergoeding te ontvangen voor het gebruik van hun werk.



Hopelijk geeft dit je meer inzicht in waarom gebruiksrechten nodig zijn bij stemopnames. Stuur me een e-mail voor een offerte: serge@sergedemarre.com

Comments


bottom of page